utorok 8. apríla 2008

Kluby mladých spotrebiteľov

Projektová práca klubov mladých spotrebiteľov

Školy okrem školskej prípravy mladých ľudí na rolu informovaných spotrebiteľov sa zapájajú aj do mimoškolskej činnosti prostredníctvom Klubov mladých spotrebiteľov. Tieto kluby pracujú na základných a stredných školách na Slovensku už od roku 1997. Po úspešnom overení činnosti prvých štyroch kluboch spotrebiteľov, ktoré pracovali v meste Stará Ľubovňa, sa ich činnosť rozšírila aj na ďalšie školy a okresy. V súčasnosti pracujú Kluby mladých spotrebiteľov pri devätnástich základných a stredných školách, pričom ich činnosť je podporovaná školami, ale tiež spotrebiteľskými organizáciami. Vedúcimi klubov sú učitelia, ktorí sú zároveň členmi spotrebiteľských organizácií.

Práca v kluboch je vedená ako celoročný projekt aktivít študentov, ktorí si plánujú činnosť, zbierajú a vyhodnocujú informácie, študujú a navrhujú riešenia vybraných spotrebiteľských problémov. Počas realizácie projektu študenti pracujú podľa plánu, zbierajú informácie a riešia konkrétne problémy. Úlohou učiteľa je byť facilitátorom činnosti študentov – byť poradcom, sprievodcom a koordinátorom aktivít projektovej práce. Predmet činnosti klubovej práce musí byť jasne definovaný a spojený čo najviac s ich životom. Od učiteľa sa vyžaduje schopnosť usmerňovať výber spotrebiteľských problémov, pomáhať pri organizovaní aktivít skôr praktickými radami a napomáhať pri zaznamenávaní záverov a skúseností získaných v projektovej práci.

Projektová práca je interdisciplinárne založená a spája rôzne poznatky z rôznych disciplín. Projekt by preto mal byť rozdelený na podprojekty a vybraná téma rozdelená na parciálne ciele. Potrebné je zostaviť spoločný plán a vybrať jednotlivé druhy metód, ktoré sú potrebné pre dosiahnutie cieľov. Aby vybraná téma bola študentom blízka, je vhodné nechať študentov premyslieť si a zaznamenať svoje osobné ciele v projekte. Žiaci si môžu viesť osobný denník, v ktorom si zaznamenajú získané informácie, zozbierané materiály a najmä osobné skúsenosti, myšlienky, názory a postoje. Dôležité je žiakov naučiť zaznamenávať aj zdroje, z ktorých získavali informácie, aby mohli vypracovať záverečnú štúdiu, alebo prehľad výsledkov práce. Žiaci získavajú praktické skúsenosti s rolou spotrebiteľa, aktívne vstupujú do procesov riešenia problémov, učia sa spolupracovať s inštitúciami mimo školy, robia reportáže a interview s odborníkmi v štátnych inštitúciách, orgánoch miestnej správy, poslancami, pracovníkmi mimovládnych organizácií, navštevujú firmy, obchody. Učitelia pomáhajú študentom nadviazať kontakt s týmito inštitúciami, usmerňujú ich pri práci, vysvetľujú princípy ich činnosti a potrebu dodržiavať zásady kultúrneho správania. Projektová práca je menej závislá na učiteľovi, žiaci v aktivitách získavajú vlastné skúsenosti, ktoré využijú vo svojom každodennom živote spotrebiteľov. Žiakom poskytuje projektová práca komplexnejší pohľad na život okolo nich, dovoľuje im vyjadriť vlastné názory a postoje a podieľať sa na riešení problémov spotrebiteľov v trhovej ekonomike.

Riešenie problémov miestnej komunity v projekte a zapájanie sa do riešenia celospoločenských problémov zvyšuje záujem mladých ľudí o občianske aktivity a činnosť v občianskych organizáciách. Žiaci zapojení do projektovej činnosti klubov získavajú skúsenosti, ktoré využívajú aj v ďalších domácich projektoch, projektoch medzinárodnej spolupráce a výmenných pobytov škôl.

Výsledky projektovej práce skupín sa odporúča predstaviť verejnosti, pretože tým rastie záujem o projektovú prácu. Výsledky spoločnej práce môžu byť predstavené formou prehliadky plagátom, akčným plánom, denníkmi, súborom článkov, formou otvorených dverí, prezentáciou získaných vedomostí a zručností, či vydanou knihou. Výsledky úspešných projektov sa odporúča predstaviť aj spotrebiteľskej verejnosti - rodičom, poslancom, miestnej verejnosti prostredníctvom médií – televíziou, rozhlasom, časopismi, na školských slávnostiach, atď.

Mgr. Božena Stašenková

Žiadne komentáre: