Projektová práca klubov mladých spotrebiteľov
Školy okrem školskej prípravy mladých ľudí na rolu informovaných spotrebiteľov sa zapájajú aj do mimoškolskej činnosti prostredníctvom Klubov mladých spotrebiteľov. Tieto kluby pracujú na základných a stredných školách na Slovensku už od roku 1997. Po úspešnom overení činnosti prvých štyroch kluboch spotrebiteľov, ktoré pracovali v meste Stará Ľubovňa, sa ich činnosť rozšírila aj na ďalšie školy a okresy. V súčasnosti pracujú Kluby mladých spotrebiteľov pri devätnástich základných a stredných školách, pričom ich činnosť je podporovaná školami, ale tiež spotrebiteľskými organizáciami. Vedúcimi klubov sú učitelia, ktorí sú zároveň členmi spotrebiteľských organizácií.
Práca v kluboch je vedená ako celoročný projekt aktivít študentov, ktorí si plánujú činnosť, zbierajú a vyhodnocujú informácie, študujú a navrhujú riešenia vybraných spotrebiteľských problémov. Počas realizácie projektu študenti pracujú podľa plánu, zbierajú informácie a riešia konkrétne problémy. Úlohou učiteľa je byť facilitátorom činnosti študentov – byť poradcom, sprievodcom a koordinátorom aktivít projektovej práce. Predmet činnosti klubovej práce musí byť jasne definovaný a spojený čo najviac s ich životom. Od učiteľa sa vyžaduje schopnosť usmerňovať výber spotrebiteľských problémov, pomáhať pri organizovaní aktivít skôr praktickými radami a napomáhať pri zaznamenávaní záverov a skúseností získaných v projektovej práci.
Projektová práca je interdisciplinárne založená a spája rôzne poznatky z rôznych disciplín. Projekt by preto mal byť rozdelený na podprojekty a vybraná téma rozdelená na parciálne ciele. Potrebné je zostaviť spoločný plán a vybrať jednotlivé druhy metód, ktoré sú potrebné pre dosiahnutie cieľov. Aby vybraná téma bola študentom blízka, je vhodné nechať študentov premyslieť si a zaznamenať svoje osobné ciele v projekte. Žiaci si môžu viesť osobný denník, v ktorom si zaznamenajú získané informácie, zozbierané materiály a najmä osobné skúsenosti, myšlienky, názory a postoje. Dôležité je žiakov naučiť zaznamenávať aj zdroje, z ktorých získavali informácie, aby mohli vypracovať záverečnú štúdiu, alebo prehľad výsledkov práce. Žiaci získavajú praktické skúsenosti s rolou spotrebiteľa, aktívne vstupujú do procesov riešenia problémov, učia sa spolupracovať s inštitúciami mimo školy, robia reportáže a interview s odborníkmi v štátnych inštitúciách, orgánoch miestnej správy, poslancami, pracovníkmi mimovládnych organizácií, navštevujú firmy, obchody. Učitelia pomáhajú študentom nadviazať kontakt s týmito inštitúciami, usmerňujú ich pri práci, vysvetľujú princípy ich činnosti a potrebu dodržiavať zásady kultúrneho správania. Projektová práca je menej závislá na učiteľovi, žiaci v aktivitách získavajú vlastné skúsenosti, ktoré využijú vo svojom každodennom živote spotrebiteľov. Žiakom poskytuje projektová práca komplexnejší pohľad na život okolo nich, dovoľuje im vyjadriť vlastné názory a postoje a podieľať sa na riešení problémov spotrebiteľov v trhovej ekonomike.
Riešenie problémov miestnej komunity v projekte a zapájanie sa do riešenia celospoločenských problémov zvyšuje záujem mladých ľudí o občianske aktivity a činnosť v občianskych organizáciách. Žiaci zapojení do projektovej činnosti klubov získavajú skúsenosti, ktoré využívajú aj v ďalších domácich projektoch, projektoch medzinárodnej spolupráce a výmenných pobytov škôl.
Výsledky projektovej práce skupín sa odporúča predstaviť verejnosti, pretože tým rastie záujem o projektovú prácu. Výsledky spoločnej práce môžu byť predstavené formou prehliadky plagátom, akčným plánom, denníkmi, súborom článkov, formou otvorených dverí, prezentáciou získaných vedomostí a zručností, či vydanou knihou. Výsledky úspešných projektov sa odporúča predstaviť aj spotrebiteľskej verejnosti - rodičom, poslancom, miestnej verejnosti prostredníctvom médií – televíziou, rozhlasom, časopismi, na školských slávnostiach, atď.
Mgr. Božena Stašenková
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára