streda 28. novembra 2007

PROJEKT CCN

CCN- Consumer Citizenship Network -"Sieť spotrebiteľského občianstva"

Univerzita v Hedmarku je organizátorom medzinárodného projektu Consumer Citizenship Network (CCN) – Sieť spotrebiteľského občianstva. Projekt je interdisciplinárnou sieťou vzdelávateľov, výskumníkov a občianskych organizácií ( vrátane UNESCO, UNEP, Consumer International), ktorí uznávajú potrebu konštruktívnych akcií jednotlivcov, aby dosiahli trvalo udržateľnú spotrebu a globálnu solidaritu. Projekt spája dokopy lektorov, výskumníkov, učiteľov-trénerov vyššieho vzdelávania, profesionálov pracujúcich s deťmi a mladými ľuďmi, verejné úrady, asociácie zaoberajúce sa občianskym vzdelávaním, trvaloudržateľným rozvojom a spotrebiteľskými otázkami.
Projekt je súčasťou programu Socrates- Erasmus od roku 2003 a jeho cieľom je hľadanie a stimulovanie diskusie o rovnováhe medzi materiálnym a nemateriálnym bytím a ako môže jednotlivec uplatniť etické hodnoty v živote svedomitou zapojení sa na trhu. V cieľových úlohách je spotrebiteľské občianstvo a jeho zaradenie v kurikulu a ďalšom vzdelávaní učiteľov, opis a analýza postupov využívaných vo vzdelávaní v spotrebiteľskom občianstve a podpora výskumu a diskusie o spotrebiteľskom občianstve. Hlavným výstupom projektu budú ďalší rozvoj a dialógu a diskusie, výskumu, kvalifikované analýzy, učiteľské a študentské manuály, každoročné konferencie, výskumné publikácie, správy, databázy dôležitej literatúry, bulletiny, webová stránka a rozširovanie výsledkov širokému publiku. Projekt je nielen interdisciplinárnou sieťou, ktorá analyzuje súčasnú situáciu, ale tiež cieľom, rozvíjajúcim spotrebiteľské občianske vzdelávanie.
Prvá konferencia účastníkov bola organizovaná v Paríži v marci roku 2004 pod názvom "Užívanie, výber alebo tvorba budúcnosti?". Na konferencii v 53 príspevkoch bola prezentovaná rôznorodosť prístupov k otázkam, ktoré tvoria spotrebiteľské občianstvo. Napriek rôznorodým perspektívam boli tam zozbierané spoločná téma – rozpoznanie potreby pripraviť budúcnosť nie iba pozorovaním trendov, ale tvorbou uvedomelých výberov a podporou vytvárania riešení, ktorým čelí ľudstvo. Bola tu všeobecná zhoda, že kým udalosti súčasnosti sa prejavujú v následkoch toho, čo robíme a nerobíme, časová transformácia nemusí byť výsledkom nezmeniteľných tradičných mechanizmov. Aj keď nebudeme schopní spoznať obraz budúcnosti, vieme určiť meradlá vízie uprednostňovaného zajtrajška. Aj keď nie sme celkom spokojní s výsledkami našich snažení, mnohí účastníci konferencia vyjadrili presvedčenie, že môžu podporiť zmeny, na ktorých sa zúčastnia. Konferencia hľadala ako vzdelávanie môže podnecovať tvorbu, alebo pravdepodobne pretvoriť sociálne vzťahya praktické riešenia, ktoré zabezpečia globálnu spoločnosť charakterizovanú pojmom blahobytu založenej na ekonomickej a sociálnej spravodlivosti, starostlivosti a spolupráci. Spotrebiteľské občianske vzdelávanie ja zamerané na rozvoj holistického, na riešenia orientovaného myslenia. Je zamerané nielen na vedomosti, ale na posilňovanie mladých ľudí, aby sa stali kritickými, vnímajúcimi a aktívnymi spotrebiteľmi. Hlavným cieľom je pomáhať študentom učiť sa ako interpretovať dôležité informácie a komerčné odkazy, aby robili uvážené výbery, ktoré zdôrazňujú požiadavky sociálnej a environmentálnej zodpovednosti. Spotrebiteľské občianske vzdelávanie existuje v Kanade a Austrálii mnoho rokov, v Európe je tento prístup relatívne nový.
Tri hlavné charakteristiky, ktoré sú vlastné spotrebiteľskému občianstvu sú :  Hodnotenie – valorizácia – upevňovanie noriem. Axiologický prístup založený na špecifických hodnotách v ich vlastnom význame.  Globalizácia – zabezpečenie medzinárodnej a medzikultúrnej perspektívy počas a nadobúdania pohľadu do vnútra významu a cieľov spotrebiteľského občianstva.  Participácia – aktívne, experimentálne učenie využívajúce autentické každodenné situácie, prípady a projekty reálneho života. Základné témy spotrebiteľského občianstva ako sú etické výzvy, informačná spoločnosť, práva a povinnosti, globálna solidarita, sociálna angažovanosť budú pokračovať zameraním na diskusie, databázy, tematické skupiny, konferencie a publikácie.
Druhá konferencia organizovaná Sieťou spotrebiteľského občianstva bola organizovaná v Bratislave 26-27.5.2004. Účastníci v päťdesiatich príspevkoch hodnotili, ako vyspelé občianske zapojenie môže ovplyvniť vývoj globálnej spoločnosti k väčšej starostlivosti a spravodlivosti. Konferencia sa zaoberala témami ako zodpovednosť podporuje dôstojnosť a sebahodnotenia, ako môže byť identifikovaná zodpovednosť jednotlivca v jeho role spotrebiteľa, ako sa líši zodpovednosť vlády a podnikania, ako jednotlivci naplňujú svoju zodpovednosť, ako sa jednotlivci učia byť zodpovednými, ako vedomie nezištnosti služieb spoločenstva môže rozvíjať deti a mládež , ako byť zodpovedným môže byť potešujúce. V pléne boli diskutované otázky ako môže byť meraná zodpovednosť. V návrhoch zaznelo, že absenciou deštruktívnych konfliktov, stupňom účasti na verejných diskusiách, rozširovaním ponúkaných dobrovoľných služieb a ich transparentnosťou, počitateľnosťou, čestnosťou, cvičením dôveryhodnosti a skromnosti. Aktivity Siete spotrebiteľského občianstva sú zamerané na otázky zodpovednej spotreby, ktoré zahrňujú také dôležité témy diskusie ako potravinová bezpečnosť, geneticky modifikované organizmy, jednotný trh, sprvodlivý obchod, environmentálna ochrana, spravodlivé rozdeľovanie zdrojov, choroby životného štýlu, atď. Občania potrebujú cvičiť ako formulovať problémy, robiť výber, analyzovať a hodnotiť následky ich aktivít, uvažovať o následkoch, ktoré urobili lokálne, národne a v globálnom rozmere. Účastníci konferencie potvrdili potrebu podpory pre zvýšenie kvalifikácie vzdelávateľov spotrebiteľského občianskeho vzdelávania ako interdisciplinárnej témy škôl a univerzít. To sa dá urobiť tvorbou nových hlavných ciest, hodnotením potreby obnovy sociálnych, etických a prírodných dohôd v spoločnosti a vytvorením návrhov na reformu vzdelávania. Cieľom siete počas druhého roka projektu bolo stimulovať výskum a diskusie o spotrebiteľskom občianstve ako nadobúdaní, zaobchádzaní a využívaní vedomostí v súvislostiach učenia vo vzájomnom ovplyvňovaní sa s trhom. Sieť poskytla inštitúciám podeliť sa s myšlienkami a praxou, povzbudila uvažovanie, rozhovory, cvičenie a hodnotenie. Účastníci konferencie potvrdili fakt, že identifikácia, predpokladanie a deľba zodpovednosti spotrebiteľských občanov je komplikovaný proces, ktorý vyžaduje zapojenie rôznorodých účastníkov. Spoločné rozhodnutie bolo vyjadrené pokračovaním úlohy rozšíriť spotrebiteľské občianske vzdelávanie smerom, ktorý naviguje jednotlivcov uvažovať o spotrebe ako o politickej, sociálnej a ekologickej praxi.
Tretia konferencia Siete spotrebiteľského občianstva sa konala v Hamare 15.-16.5.2006 a témou sa stala „ Ako môže stať spotrebiteľský občan spúšťačom konštruktívnych zmien vo svete charakterizovanom dramatickými a rýchlami zmenami ? Mnoho jednotlivcov nemá príležitosť, vedomosti a schopnosti aktívne sa zúčastňovať na diskusiách a rozhodnutiach, ktoré ovplyvňujú ich životy. Obchodné a politické tlaky presviedčajú ľudí, že nemajú žiaden vplyv. Účastníci konferncie uvažovali o tom, ako nové postoje, miesta a mechanizmy, ktoré podnecujú zapojenie a dôveru môžu posilniť ľudí hrať aktívnejšiu rolu v rozvoji starostlivej a spravodlivej spoločnosti. Na workshopoch boli prezentované projekty ( LOLA- Looking for likely alternatives, vyučovacie metódy a vzdelávací materiál a otvorené priestory, kde mohôli byť diskutované čiastkové témy, či pripravované budúce projekty. . Zaujímavé boli workshopy o trvaloudržateľnom rozvoji.
Projekt Sieť spotrebiteľského občianstva je prijatý na ďalšie trojročné obdobie a budúca konferencia sa uskutoční 10-12 mája 2007 v Sofii, Bulharsku.
Výstupy, bulletiny a publikované materiály z projektu sú voľne dostupné a publikované na webovej stránke : www.hihm.no/concit
E-mail . ccn@hihm.no
Koordinátor projektu – Victoria W. ThoresenUniversity College of Hedmark, 2306 Hamar, Norway

Žiadne komentáre: