streda 28. novembra 2007

PROJEKT CEAN

CEAN -Consumer Education For Adults Network -"Sieť spotrebiteľského vzdelávania dospelých"

Projekt Sieť spotrebiteľského občianstva je koordinovaný Metropolitnou univerzitou v Londýne. Realizácia tohto trojročného projektu začala v roku 2003 s finančnou podporou Európskej komisie, programu Sokrates- Gruntvig. Sieť spotrebiteľského vzdelávania dospelých je interdisciplinárna sieť univerzitných učiteľov a trénerov z 24 partnerov v 15 krajinách Európskej únie a pokrýva formálne vzdelávanie dospelých, prípravu učiteľov a ďalšie vzdelávanie, národné a miestne vládne organizácie, výskumné inštitúcie a mimovládne organizácie.Potreba byť uvedomelými, kritickými, aktívnymi a zodpovednými spotrebiteľmi narastá so zvyšujúcou sa globalizáciou a nevyhnutnosťou trvaloudržateľnej praxe v podnikaní. Spotrebiteľské vzdelávanie by malo priniesť vedomosti, zručnosti a hodnoty, aby pomohlo spotrebiteľom stať sa kritickými, informovanými a zodpovednými občanmi. Rozvoj zručnosti, ktoré potrebujú sebavedomí, kritickí, aktívni a zodpovední občania im pomôže posilniť ich postavenie na trhu, aby úžitok získali spotrebitelia aj podnikatelia. Vzdelávanie dospelých v spotrebiteľských otázkach v Európe je roztrieštené, v politike, aj v praxi, v koncepciách i v praxi chýba previazanosť, prinajmenšom v partnerských krajinách projektu CEAN. V mnohých európskych krajinách je minimálne formálne vzdelávanie dospelých, a tak je tu potreba odovzdávať neformálne spotrebiteľské vzdelávanie. Táto sieť môže priniesť vzdelávateľom príležitosť stretnúť sa, vymeniť si skúsenosti a rozšíriť príklady dobrej praxe. Aktivity tohto projektu predstavujú konferencie, pracovné skupiny a plenárne zasadnutia. Výstupom z projektu sú príručky s rozličnými témami pre rôzne cieľové skupiny, elektronická databáza materiálov o spotrebiteľskom vzdelávaní, materiály z konferencií, bulletiny, príručky o spotrebiteľskej politike vo vzdelávaní dospelých, praxi vo vybraných Európskych krajinách. Poskytovatelia formálneho a neformálneho vzdelávania dospelých v spotrebiteľských otázkach v Európe získajú z projektu jasnú orientáciu, osnovu a rámec. Zároveň sa dozvedia o možnostiach spolupráce v rámci siete zahrňujúcej miestne i medzinárodné partnerské inštitúcie.Tvorcovia koncepcie spotrebiteľského vzdelávania získajú užitočné návrhy pre jeho tvorbu, ktoré vzišli z námetov poskytnutých širokým radom zainteresovaných. Verejné koncepcie sa totiž často uplatňujú zhora bez ohľadu na praktické skúsenosti. Táto sieť zapojila partnerov do tvorby spotrebiteľskej politiky v oblasti vzdelávania prostredníctvom národných seminárov, ktoré boli organizované v priebehu rokov 2005-2006. Úžitok podnikateľov vyplýva z posilnenia pozície spotrebiteľov na trhu a nakoniec získava aj spoločnosť, pretože spotrebiteľské vzdelávanie pomôže spotrebiteĺom stať sa aktívnymi a zodpovednými občanmi. Výsledným produktom je Príručka pre spotrebiteľské vzdelávanie dospelých, ktorej vznik koordinovali Sue Bailey a Mike Kitson. Z príručky sa môžu učiť praktici, profesionáli v spotrebiteľskom vzdelávaní, pedagógovia a všetci, ktorí chcú využiť spotrebiteľské zručnosti a životné skúsenosti, aby uskutočnili programy zmysluplné pre rôzne cieľové skupiny poslucháčov – spotrebiteľov. Príručka, ktorá je vytvorená univerzitnými učitelia a praktikmi spotrebiteľského vzdelávania na prípadových štúdiách, . poskytuje obraz aktívneho prístupu ku spotrebiteľskému vzdelávaniu dospelých v Európe. Predstavené sú prístupy k učeniu vo vzdelávaní dospelých, presné zameranie na cieľové skupiny, bez ktorých spotrebiteľské vzdelávanie nemá pozitívny efekt. Rovnako dôležité sú procesy hodnotenia uplatňované pred, počas a po skončení vzdelávania. Príručka je vytvorená k štyrom témam - Občianstvo, Zdravie, Osobné financie, Trvalo udržateľná spotreba. V týchto témach sú v matriciach detailne zaznamenaná spôsobilosti a indikátory kvality vyjadrujúce kompetencie, zručnosti, obsah a benčmarky indikátorov kvality. V príručke v téme Trvalo udržateľnú spotrebu je predstavená prípadová štúdia realizovaná na Slovensku Kanaďanmi s názvom Kurací projekt. Projekt bol určený pre spoločenstvá, kde bolo až 80 % ľudí nezamestnaných skupiny. Išlo o Rómov, ktorí si minú všetky peniaze na začiatku mesiaca a strádajú do jeho konca.V projekte dostala každá rómska rodina jednu sliepku, ktorú podľa ponuky mohli zjesť, alebo si ju nechať pre trvalejší úžitok z vajec, ktoré znáša. Projekt bol úspešný až v treťom pokračovaní, kedy si rodiny sliepku ponechali a oplotili priestor pre jej chov. Postupne si vyčistili vlastné dvory a prestali zasypávať odpadmi verejné priestory. Výber tejto štúdie bol spojený s porozumením čo znamená trvalo udržateľná spotreba pre osobný, sociálny, environmentálny a ekonomický prínos a ako môžeme organizovať trvalo udržateľnú spotrebu v každodennom živote. V záveroch a odporúčaniach z tejto prípadovej štúdie sa konštatuje, že pojem trvalo udržateľná spotreba nie je samo vysvetľujúci a ľudia si nevedia predstaviť spojenie so svojim osobným štýlom a kvalitou života. Ľudia potrebujú získať informácie o osobnom úžitku, ktorý im prináša trvalo udržateľná spotreba ako aj o environmentálnych úžitkoch pre nás všetkých. Na projekte participovali zástupcovia z týchto krajín: Veľká Británia, Taliansko, Cyprus, Francúzsko, Litva, Slovinsko, Rakúsko, Dánsko, Poľsko, Španielsko, Nemecko, Fínsko, Lotyšsko, Česká republika a Slovenská republika. Partnerom v projekte za Slovenskú republiku bola Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska. K projektu sa pripojila až v druhom roku trvania projektu, v roku 2005.Vzdelávacie podujatie organizované na národnej úrovni v rámci Siete spotrebiteľského vzdelávania dospelých sa uskutočnilo s podporou Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky. Na podujatie bolo pozvaných 56 organizácií - vládnych orgánov, inštitúcií ďalšieho vzdelávania a mimovládnych organizácií. Workshop sa uskutočnil dňa 27.4.2005 na Ministerstve hospodárstva SR v Bratislave Na podujatí sa zúčastnilo 18 účastníkov – zástupcov MH SR, vzdelávacích inštitúcií, univerzít, mimovládnych, spotrebiteľských organizácií. V úvode programu boli predstavené základné úlohy spotrebiteľského vzdelávania vyplývajúce z Akčného programu Európskej komisie pre roky 2007-20013 a aktuálne problémy spotrebiteľského vzdelávania na Slovensku. V programe boli predstavené úlohy Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky, ktoré je koordinačným orgánom spotrebiteľskej politiky na Slovensku, úlohy vplývajúce zo Stratégie spotrebiteľskej politiky na Slovensku. Vo workshope boli prezentované skúsenosti s efektívnymi metódami a formami vzdelávania v oblasti vzdelávania dospelých, hľadali sa finančné možnosti pre podporu, rozvoj a zvýšenie dostupnosti spotrebiteľského vzdelávania na Slovensku. Predmetom diskusie sa stala potreba vytvorenia siete všetkých inštitúcií, ktoré môžu ovplyvniť formovanie spotrebiteľskej politiky na Slovensku a rozšírenie výstupov projektu cez partnerov siete do širšieho spoločenstva, k čo najširšiemu spektru sociálnych skupín – k ľuďom žijúcim na vidieku, v riedko sídelných oblastiach, osamelo žijúcim matkám, zdravotne postihnutým, etnickým menšinám, migrantom atď. V závere workshopu každá skupina predstavila výsledky svojej práce a v následnej spoločnej diskusie bol predostretý súbor opatrení a aktivít nevyhnutných k celospoločenskej podpore a efektívnejšej spolupráci všetkých zainteresovaných na spotrebiteľskom vzdelávaní dospelých na Slovensku.Výstupy, bulletiny a publikované materiály z projektu sú voľne dostupné a publikované na webovej stránke : www.londonmet.ac.uk/cean.Koordinátor projektu - Mike Kitson - London Metropolitan UniversityDepartment of Health and Human Sciences166-220 Holloway RoadLondon N7 8DB, UKEmail: m.kitson@londonmet.ac.uk

Žiadne komentáre: