štvrtok 29. novembra 2007

PROJEKT YOMAG.net

Čo je to Yomag.net? Pre koho je Yomag.net určený?

Hľadáme skupiny žiakov, alebo triedy pre yomag.net. yomag.net je medzinárodný žiacky časopis na spotrebiteľské témy na internete. Yomag.net je online časopis vytvorený mladými spotrebiteľmi a pre mladých spotrebiteľov. V tomto momente ho píše asi 300 žiakov z Talianska, Nórska, Poľska, Španielska a Nemecka. Členovia tejto komunity sa zaoberajú vybranými spotrebiteľskými témami, ktoré vychádzajú z každodenných skúseností. Inými slovami, na všetko, na čo mladí ľudia utratia (alebo by chceli utratiť) peniaze, od kúpy CD-čiek, alebo výberu správnych riflí, až po dôležité typy na ich budúce prázdniny. Témy sú vyberané hlavne mladými členmi redakčného tímu a prezentované sú v ich „online časopise. Na obdobie 2003/2004 naša hlavná dikusná téma bude spotreba ako dôležitá oblasť v rámci trvalo udržateľného rozvoja. Yomag.net vebová stránka bude súčasťou zvyšujúceho sa uvedomovania a schopnosti budovať projekt, ktorý je realizovaný spolu s UNEP/UNESCO. Učitelia budú poskytovať učiteľskú pomoc pokiaľ ide o trvalo udržateľnú spotrebu a študenti sú pozvaní sa napojiť na celosvetový dialóg so svojimi víziami a spotrebiteľskými vzormi. Úloha vedúceho učiteľa je účastniť sa diskusie, motivovať, kontrolovať dodržiavanie termínov. Môže stimulovať záujem o rôzne témy a poskytuje technickú pomoc. Pre učiteľov je yomag.net ideálny zdroj informácií pre tématické školské práce a tiež umožňuje účelové použitie internetu v triede. Spolu so spotrebiteľskými organizáciami, učitelia zdokonaľovali oblasť len pre členov www.yomag.net/members, kde sa dá nájsť mnoho informácií týkajúcich sa publikovania online, spotrebiteľských tém a všeobecne yomag.net spoločnosti. Učitelia, ktorí vedú projekt sú špecializovaní na rôzne predmety. V niektorých prípadoch integrujú yomag do existujúcich školských predmetov (napr. cudzí jazyk, sociológia, alebo politika). V iných prípadoch používajú yomag v špeciálnych pracovných skupinách, alebo projektoch (napr. IT, novinárstvo, žiacke časopisy, multimedia). Angličtina je dorozumievacím jazykom a mnoho článkov je v angličtine čo znamená, že členovia redakčného tímu majú šancu praxe a zdokonaľovania sa v cudzom jazyku. Rovnako žiaci získavajú rad praktických komunikačných zručností. Učia sa nachádzať svoju cestu na internete, surfovať, hľadať informácie, atď. Učia sa tiež o novinárskej práci a ako si pre seba vyložiť (spracovať) úlohy vedenia. Kto tento projekt podporuje?Projekt dostal finančnú podporu od komisie EU. Teraz nemecké ministerstvo životného prostredia a niekoľko spotrebiteľských organizácií európskych krajín financujú a podporujú vebovú stránku: Verbraucher-Zentrale Sudtirol (Tal.), Esculea Europea de Consumidores (Špan.), Consumer Council of Norway (Nór.), Polish Consumer Federation National Council (Poľ.), Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska a Asociácia slovenských spotrebiteľov (Slovensko), Association of Consumer Protection (Rumun.). Projekt riadi Federation of German consumer organizations (Nemecko). Kto sa môže zúčastniť?Chceli by sme rozšíriť yomag.net do ďalších krajín EU a do krajín strednej a východnej Európy. Preto hľadáme školské triedy, alebo skupiny a učiteľov aby viedli tých, ktorí by sa chceli aktívne zúčaastniť na yomag.net a to písaním zaujímavých, humorných, živých, a kritických článkov pre časopis. Čo sa očakáva od škôl a učiteľov, ktorí sa zaujímajú o účasť na yomag.net?školy by mali mať pripojenie na internet a potrebný hardvér a softvéručitelia ktorí vedú projekt by mali mať skúsenosti s internetom. Učitelia a žiaci by mali mať svoje vlastné e-mailové adresy. Mali by byť otvorení a zaujímať sa o rôzne aspekty publikovania online. Učiteľom obzvlášť by mali byť nové média dôverné a mali by ich stále viac používať pri práci v školeaj učitelia, aj žiaci by mali dobre ovládať angličtinu, pretože táto je dorozumievacím jazykom účastníkov na práci na časopise. Príspevky do časopisu by mali byť robené v angličtine, v nemčine, alebo inom jazyku kooperujúcich partnerovmala by ich baviť novinárska práca amali by sa zaujímať o kritické rozprávanie spotrebiteľovmala by ch baviť výmena myšlienok s kolegami a/alebo mladými ľuďmi z ostatných európskych krajín, mali by byť otvorení a horliví po učení sa o iných mentalitách a názoroch.Kedy to začne?yomag.net je online od februára 1999. Len sa pozri na www.yomag.net a keď sa chceš pripojiť, pošli nám e-mail na: kontaktnú osobu tvojej organizácie.Krok 1: „Návšteva stránky“Prvá, alebo prvé dve hodiny na ktorých sa zaoberáte projektom, by sa mali venovať návšteve samotnej yomag.net vebovej stránky (www.yomag.net) a získavaniu spätnej väzby od žiakov – čo sa špeciálne im páči, alebo nepáči. Návšteva stránky môže byť prvým krokom k spoznávaniu yomag.net dizajnu, obsahu, štruktúry, k získavaniu prvých dojmoch o yomag spoločenstva. Študenti môžu navštíviť a vidieť partnerské a redakčné stránky, rôzne školy, krajiny a ľudí zapojených do tohto projektu. Študenti sa môžu pozrieť a vnímať cieľe a obsah časopisu, jeho filozofiu. každý, kto chce byť na editorských (redakčných) stránkach musí odmailovať svoju fotku a ďalšie informácie Philipovi Devlinovi – nášmu redakčnému a webovému vedúcemu. Bolo by dobré, keby sa toto zorganizovalo pre celú triedu a poslal by sa menný zoznam s e-mailovými adresami (editorské strany nie sú updatované z dôvodu ochrany dát). Surfovaním po stránkach získajú cit pre štruktúru a obsah a rôzne formáty, v ktorých by mohli písať svoje články. Formáty sú:interviewprocontra (diskusia dvoch rozdielnych názorov)webbot (test produktov a služieb na internete; napr. ktoré sú najlepšie online cestovné kancelárie)report (správa)Každý článok ktorý by sa mal publikovať, by mal byť napísaný v týchto formátoch. Aby sa s nimi študenti zoznámili, bolo by dobré prediskutovať ich charakteristické znaky a rozdiely medzi nimi. Študenti sa môžu tiež pozrieť na yomag články a súsrediť sa na rozdiely. Tu by mala byť vlastná úloha učiteľov a žiakov v projekte tiež jasná. (pozri hore) Po získaní prvého dojmu o čom yomag.net je, môžete so žiakmi navštíviť members only area (miesto len pre členov).Krok 2: „Návšteva stránky len pre členov“Tieto stránky sú na internete v separátnej časti yomag.net stránky: www.yomag.net/members . Táto stránka je komunikačná a výmenná platforma pre všetkých členov, t.j. učiteľov, žiakov, editor/webový vedúci, projektový tím. Nikto iný nemá na stránku prístup (hoci nepoužívame heslo). Pozrime sa na rôzne levely (úrovne)a kľúčové slová v members only area (v priestore len pre členov): Na stránke sú 4 gombíky: Issues (vydania): Default (predvolená) stránka je projektová schéma, to je rozvrh na dátum publikovania každej témy. How2 pages for editors (stránky pre editora): krok za krokom návod pre žiakov ako pomoc pri ich samostatnom pracovnom procese. Editori (žiaci) dostanú podrobný pracovný popis. Vhodné nástroje: druh slovníka obsahujúci použiteľné informácie, t.j. základy novinárskej práce na také témy ako autorské práva, emócie, etikety ... Obsahuje tiež spojenia k dôležitým nástrojom ako sú šablóny na predkladané články, šablóny na predloženie spojení s yomag.net link page, atď. Photos (fotky): Foto dokumentácia rôznych stretnutí yomag.net učiteľov a editorov v Berlíne, Canterbury, atď. Skúsenosti ukázali, že je prospešné pre žiakov udržiavať výpisové zariadenie how2 na ich yomag.net doske. Potrebné údaje (ako dátum publikácie)je potrebné s nimi diskutovať. Miesto len pre členov (members area only)ako komunikačný a výmenný prostriedok je hlavne dôležitý na postupnosť práce a koordináciu rôznych aktivít. Kontrolujte to prosím pravidelne a presvedčte sa, že to robia aj študenti.Krok 3:“Brainstorming (ukladanie dát) na tému“Environmentálna výroba a spotreba - právo spotrebiteľov na priaznivé životné prostredieZlepšenie kvality rastu a súčasné uspokojovanie požiadaviek na výrobky a služby a zdravé prostredie sú jadrom environmentálneho programu Európskej únie na najbližších 10 rokov. V predstupovom procese integrácie Slovenka do Európskej únie harmonizácia práva Slovenskej republiky s právom Európskej únie sa realizuje v oblasti ochrany životného prostredia aplikáciou nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č.761/2001 pre environmentálne riadenie a audit a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č. 1980/2000 pre udeľovanie environmentálnej značky. Národný program pre prijatie acquis communitaire obsahuje v 22 kapitole úlohu zabezpečiť dňom vstupu do Európskej únie možnosť účasti našich podnikov v schéme Spoločenstva pre environmentálne riadenie a audit a zároveň v systéme Spoločenstva pre udeľovanie environmentálnej značky Európsky kvet. Národný program environmentálneho hodnotenia a označovania výrobkov, ktorý sa na Slovensku začal v roku v 1997 je spotrebiteľskej verejnosti málo známy, spotrebitelia nepoznajú jeho význam a dôsledky na životné prostredia. Jedným zo základných princípov nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ( ES) č.1800/2000 je tiež široká účasť najmä spotrebiteľskej verejnosti na systéme a formovanie jej environmentálneho povedomia. Cieľom projektu je :informovať spotrebiteľov o význame a dôsledkoch harmonizácie práva EÚ s právom Slovenskej republiky v ochrane spotrebiteľov a ochrane životného prostredia,mobilizovať záujem spotrebiteľskej verejnosti nakupovať environmentálne vhodné výrobky a podporovať environmentálne systémy riadenia výroby,propagovať separovaný zber a minimalizovať tvorbu odpadu v zmysle zákona č.223/2001aktivizovať spotrebiteľské organizácie v prospech formovania environmentálneho vedomia spotrebiteľov, rozšíriť počet aktivistov v regiónoch.Cieľové skupiny :učitelia občianskej výchovy na základných a stredných školách, ktorí majú výchovu spotrebiteľov zakomponovanú v učebných osnovách. Prostredníctvom vzdelávania žiakov a informačných materiálov rozdaných v školách sa dostanú informácie aj do rodín, ktoré sú základnými mikroekonomickými jednotkami národnej spotreby.Spotrebiteľská verejnosť v regiónoch, ktorá dostane informácie prostredníctvom miestnych médií ( regionálne televízie, noviny a rádiá )Hlavné aktivity :Seminár pre lektorov a multiplikátorov zameraný na formovanie environmentálenho vedomia organizovaný v spoluprácu s Ministerstvom životného prostredia SR a Ministerstvom hospodárstva SR,Vyškolenie lektorov a multiplikátorov, ktorí budú ďalšími školiteľmi v krajských a okresných mestách,Vytlačenie letákov so zameraním na propagáciu environmentálne vhodných výrobkov podpory environmentálneho radenia výroby a separácie odpadu,Vytlačenie zborníka zo seminára pre potreby lektorov a multiplikátorov ďalších školení v regiónochInformovanie spotrebiteľskej verejnosti v regiónoch prostredníctvom miestnych médiíSúčasný svetový trend vývoja globálnej spoločnosti je poznamenaný mobilizáciou politiky štátov a aktivít občianskych organizácií na ochranu životného prostredia. Zvyšujúca sa spotreba, uspokojovanie potrieb vyčerpávaním prírodných zdrojov a poškodzovanie prírody vedú k upriameniu pozornosti na ochranu životného prostredia a environmentálnu výchovu a vzdelávanie.Zbližovanie legislatívy Slovenskej republiky s právom Európskej únie zabezpečuje kompatibilitu práva Slovenskej republiky s právom Európskej únie aj v ochrane životného prostredia. Zlepšenie kvality rastu a súčasné uspokojovanie požiadaviek na výrobky a služby a zdravé prostredie sú jadrom environmentálneho programu na najbližších 10 rokov. Aplikácia nariadenia rady (EHS) č.880/1992, nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č.761/2001 pre environmentálne riadenie a audit a č. 1980/2000 pre udeľovanie environmentálnej značky sú príkladom tzv. mäkkého práva, kde organizácie dobrovoľne plnia požiadavky v súlade s predpismi na ochranu životného prostredia.Na Slovensku sa na základe od roku 1997 realizuje Národný program environmentálneho hodnotenia a označovania výrobkov, kde organizácie dobrovoľne prijímajú ustanovené kritéria a požiadavky skupín výrobkov a služieb podľa environmentálneho manažérstva a a systému environmentálneho riadenia a auditu. Národný program pre prijatie acquis communitaire obsahuje v 22 kapitole úlohu zabezpečiť dňom vstupu do EÚ možnosť účasti našich podnikov v schéme Spoločenstva pre environmentálne riadenie a audit a zároveň v systéme Spoločenstva pre udeľovanie environmentálnej značky Európsky kvet. Jedným zo základných princípov nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ( ES) č.1800/2000 je tiež široká účasť najmä spotrebiteľskej verejnosti na systéme a formovanie jej environmentálneho povedomia.Na odvrátenie negatívnych dopadov výroby a spotreby tovarov a služieb nestačia iba kvalitné zákony štátu, ale aj informovaní spotrebitelia, ktorí svojim rozhodnutiami môžu odvrátiť veľa environmentálnych problémov štátu. Stav životného prostredia je závislý od výroby a spotreby občanov, ktorí svojimi rozhodnutiami sú dôležitým činiteľmi trhovej rovnováhy, nakupujú bezpečné, zdravotne a životnému prostrediu neškodné výrobky a ovplyvňujú stav životného prostredia. S touto úlohou súvisí aj propagácia separovaného zberu aj minimalizácia tvorby odpadu v zmysle zákona č.223/2001Cieľovou skupinou sú učitelia občianskej výchovy na základných a stredných školách, ktorí majú výchovu spotrebiteľov zakomponovanú v učebných osnovách. Prostredníctvom žiakov v školách budú dostávať informácie aj rodičia, a tak sa informácie o vhodných formách spotrebiteľského správania dostávajú do rodín ako základnej mikroekonomickej jednotky. Environmentálna výchova sa cez občiansku výchovu a náuku dostane ku širokej spotrebiteľskej verejnosti.
Webová stránka projektu: www.yomag.net

Žiadne komentáre: