Čo je to Yomag.net? Pre koho je Yomag.net určený?
Hľadáme skupiny žiakov, alebo triedy pre yomag.net. yomag.net je medzinárodný žiacky časopis na spotrebiteľské témy na internete. Yomag.net je online časopis vytvorený mladými spotrebiteľmi a pre mladých spotrebiteľov. V tomto momente ho píše asi 300 žiakov z Talianska, Nórska, Poľska, Španielska a Nemecka. Členovia tejto komunity sa zaoberajú vybranými spotrebiteľskými témami, ktoré vychádzajú z každodenných skúseností. Inými slovami, na všetko, na čo mladí ľudia utratia (alebo by chceli utratiť) peniaze, od kúpy CD-čiek, alebo výberu správnych riflí, až po dôležité typy na ich budúce prázdniny. Témy sú vyberané hlavne mladými členmi redakčného tímu a prezentované sú v ich „online časopise. Na obdobie 2003/2004 naša hlavná dikusná téma bude spotreba ako dôležitá oblasť v rámci trvalo udržateľného rozvoja. Yomag.net vebová stránka bude súčasťou zvyšujúceho sa uvedomovania a schopnosti budovať projekt, ktorý je realizovaný spolu s UNEP/UNESCO. Učitelia budú poskytovať učiteľskú pomoc pokiaľ ide o trvalo udržateľnú spotrebu a študenti sú pozvaní sa napojiť na celosvetový dialóg so svojimi víziami a spotrebiteľskými vzormi. Úloha vedúceho učiteľa je účastniť sa diskusie, motivovať, kontrolovať dodržiavanie termínov. Môže stimulovať záujem o rôzne témy a poskytuje technickú pomoc. Pre učiteľov je yomag.net ideálny zdroj informácií pre tématické školské práce a tiež umožňuje účelové použitie internetu v triede. Spolu so spotrebiteľskými organizáciami, učitelia zdokonaľovali oblasť len pre členov www.yomag.net/members, kde sa dá nájsť mnoho informácií týkajúcich sa publikovania online, spotrebiteľských tém a všeobecne yomag.net spoločnosti. Učitelia, ktorí vedú projekt sú špecializovaní na rôzne predmety. V niektorých prípadoch integrujú yomag do existujúcich školských predmetov (napr. cudzí jazyk, sociológia, alebo politika). V iných prípadoch používajú yomag v špeciálnych pracovných skupinách, alebo projektoch (napr. IT, novinárstvo, žiacke časopisy, multimedia). Angličtina je dorozumievacím jazykom a mnoho článkov je v angličtine čo znamená, že členovia redakčného tímu majú šancu praxe a zdokonaľovania sa v cudzom jazyku. Rovnako žiaci získavajú rad praktických komunikačných zručností. Učia sa nachádzať svoju cestu na internete, surfovať, hľadať informácie, atď. Učia sa tiež o novinárskej práci a ako si pre seba vyložiť (spracovať) úlohy vedenia. Kto tento projekt podporuje?Projekt dostal finančnú podporu od komisie EU. Teraz nemecké ministerstvo životného prostredia a niekoľko spotrebiteľských organizácií európskych krajín financujú a podporujú vebovú stránku: Verbraucher-Zentrale Sudtirol (Tal.), Esculea Europea de Consumidores (Špan.), Consumer Council of Norway (Nór.), Polish Consumer Federation National Council (Poľ.), Asociácia spotrebiteľských subjektov Slovenska a Asociácia slovenských spotrebiteľov (Slovensko), Association of Consumer Protection (Rumun.). Projekt riadi Federation of German consumer organizations (Nemecko). Kto sa môže zúčastniť?Chceli by sme rozšíriť yomag.net do ďalších krajín EU a do krajín strednej a východnej Európy. Preto hľadáme školské triedy, alebo skupiny a učiteľov aby viedli tých, ktorí by sa chceli aktívne zúčaastniť na yomag.net a to písaním zaujímavých, humorných, živých, a kritických článkov pre časopis. Čo sa očakáva od škôl a učiteľov, ktorí sa zaujímajú o účasť na yomag.net?školy by mali mať pripojenie na internet a potrebný hardvér a softvéručitelia ktorí vedú projekt by mali mať skúsenosti s internetom. Učitelia a žiaci by mali mať svoje vlastné e-mailové adresy. Mali by byť otvorení a zaujímať sa o rôzne aspekty publikovania online. Učiteľom obzvlášť by mali byť nové média dôverné a mali by ich stále viac používať pri práci v školeaj učitelia, aj žiaci by mali dobre ovládať angličtinu, pretože táto je dorozumievacím jazykom účastníkov na práci na časopise. Príspevky do časopisu by mali byť robené v angličtine, v nemčine, alebo inom jazyku kooperujúcich partnerovmala by ich baviť novinárska práca amali by sa zaujímať o kritické rozprávanie spotrebiteľovmala by ch baviť výmena myšlienok s kolegami a/alebo mladými ľuďmi z ostatných európskych krajín, mali by byť otvorení a horliví po učení sa o iných mentalitách a názoroch.Kedy to začne?yomag.net je online od februára 1999. Len sa pozri na www.yomag.net a keď sa chceš pripojiť, pošli nám e-mail na: kontaktnú osobu tvojej organizácie.Krok 1: „Návšteva stránky“Prvá, alebo prvé dve hodiny na ktorých sa zaoberáte projektom, by sa mali venovať návšteve samotnej yomag.net vebovej stránky (www.yomag.net) a získavaniu spätnej väzby od žiakov – čo sa špeciálne im páči, alebo nepáči. Návšteva stránky môže byť prvým krokom k spoznávaniu yomag.net dizajnu, obsahu, štruktúry, k získavaniu prvých dojmoch o yomag spoločenstva. Študenti môžu navštíviť a vidieť partnerské a redakčné stránky, rôzne školy, krajiny a ľudí zapojených do tohto projektu. Študenti sa môžu pozrieť a vnímať cieľe a obsah časopisu, jeho filozofiu. každý, kto chce byť na editorských (redakčných) stránkach musí odmailovať svoju fotku a ďalšie informácie Philipovi Devlinovi – nášmu redakčnému a webovému vedúcemu. Bolo by dobré, keby sa toto zorganizovalo pre celú triedu a poslal by sa menný zoznam s e-mailovými adresami (editorské strany nie sú updatované z dôvodu ochrany dát). Surfovaním po stránkach získajú cit pre štruktúru a obsah a rôzne formáty, v ktorých by mohli písať svoje články. Formáty sú:interviewprocontra (diskusia dvoch rozdielnych názorov)webbot (test produktov a služieb na internete; napr. ktoré sú najlepšie online cestovné kancelárie)report (správa)Každý článok ktorý by sa mal publikovať, by mal byť napísaný v týchto formátoch. Aby sa s nimi študenti zoznámili, bolo by dobré prediskutovať ich charakteristické znaky a rozdiely medzi nimi. Študenti sa môžu tiež pozrieť na yomag články a súsrediť sa na rozdiely. Tu by mala byť vlastná úloha učiteľov a žiakov v projekte tiež jasná. (pozri hore) Po získaní prvého dojmu o čom yomag.net je, môžete so žiakmi navštíviť members only area (miesto len pre členov).Krok 2: „Návšteva stránky len pre členov“Tieto stránky sú na internete v separátnej časti yomag.net stránky: www.yomag.net/members . Táto stránka je komunikačná a výmenná platforma pre všetkých členov, t.j. učiteľov, žiakov, editor/webový vedúci, projektový tím. Nikto iný nemá na stránku prístup (hoci nepoužívame heslo). Pozrime sa na rôzne levely (úrovne)a kľúčové slová v members only area (v priestore len pre členov): Na stránke sú 4 gombíky: Issues (vydania): Default (predvolená) stránka je projektová schéma, to je rozvrh na dátum publikovania každej témy. How2 pages for editors (stránky pre editora): krok za krokom návod pre žiakov ako pomoc pri ich samostatnom pracovnom procese. Editori (žiaci) dostanú podrobný pracovný popis. Vhodné nástroje: druh slovníka obsahujúci použiteľné informácie, t.j. základy novinárskej práce na také témy ako autorské práva, emócie, etikety ... Obsahuje tiež spojenia k dôležitým nástrojom ako sú šablóny na predkladané články, šablóny na predloženie spojení s yomag.net link page, atď. Photos (fotky): Foto dokumentácia rôznych stretnutí yomag.net učiteľov a editorov v Berlíne, Canterbury, atď. Skúsenosti ukázali, že je prospešné pre žiakov udržiavať výpisové zariadenie how2 na ich yomag.net doske. Potrebné údaje (ako dátum publikácie)je potrebné s nimi diskutovať. Miesto len pre členov (members area only)ako komunikačný a výmenný prostriedok je hlavne dôležitý na postupnosť práce a koordináciu rôznych aktivít. Kontrolujte to prosím pravidelne a presvedčte sa, že to robia aj študenti.Krok 3:“Brainstorming (ukladanie dát) na tému“Environmentálna výroba a spotreba - právo spotrebiteľov na priaznivé životné prostredieZlepšenie kvality rastu a súčasné uspokojovanie požiadaviek na výrobky a služby a zdravé prostredie sú jadrom environmentálneho programu Európskej únie na najbližších 10 rokov. V predstupovom procese integrácie Slovenka do Európskej únie harmonizácia práva Slovenskej republiky s právom Európskej únie sa realizuje v oblasti ochrany životného prostredia aplikáciou nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č.761/2001 pre environmentálne riadenie a audit a nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č. 1980/2000 pre udeľovanie environmentálnej značky. Národný program pre prijatie acquis communitaire obsahuje v 22 kapitole úlohu zabezpečiť dňom vstupu do Európskej únie možnosť účasti našich podnikov v schéme Spoločenstva pre environmentálne riadenie a audit a zároveň v systéme Spoločenstva pre udeľovanie environmentálnej značky Európsky kvet. Národný program environmentálneho hodnotenia a označovania výrobkov, ktorý sa na Slovensku začal v roku v 1997 je spotrebiteľskej verejnosti málo známy, spotrebitelia nepoznajú jeho význam a dôsledky na životné prostredia. Jedným zo základných princípov nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ( ES) č.1800/2000 je tiež široká účasť najmä spotrebiteľskej verejnosti na systéme a formovanie jej environmentálneho povedomia. Cieľom projektu je :informovať spotrebiteľov o význame a dôsledkoch harmonizácie práva EÚ s právom Slovenskej republiky v ochrane spotrebiteľov a ochrane životného prostredia,mobilizovať záujem spotrebiteľskej verejnosti nakupovať environmentálne vhodné výrobky a podporovať environmentálne systémy riadenia výroby,propagovať separovaný zber a minimalizovať tvorbu odpadu v zmysle zákona č.223/2001aktivizovať spotrebiteľské organizácie v prospech formovania environmentálneho vedomia spotrebiteľov, rozšíriť počet aktivistov v regiónoch.Cieľové skupiny :učitelia občianskej výchovy na základných a stredných školách, ktorí majú výchovu spotrebiteľov zakomponovanú v učebných osnovách. Prostredníctvom vzdelávania žiakov a informačných materiálov rozdaných v školách sa dostanú informácie aj do rodín, ktoré sú základnými mikroekonomickými jednotkami národnej spotreby.Spotrebiteľská verejnosť v regiónoch, ktorá dostane informácie prostredníctvom miestnych médií ( regionálne televízie, noviny a rádiá )Hlavné aktivity :Seminár pre lektorov a multiplikátorov zameraný na formovanie environmentálenho vedomia organizovaný v spoluprácu s Ministerstvom životného prostredia SR a Ministerstvom hospodárstva SR,Vyškolenie lektorov a multiplikátorov, ktorí budú ďalšími školiteľmi v krajských a okresných mestách,Vytlačenie letákov so zameraním na propagáciu environmentálne vhodných výrobkov podpory environmentálneho radenia výroby a separácie odpadu,Vytlačenie zborníka zo seminára pre potreby lektorov a multiplikátorov ďalších školení v regiónochInformovanie spotrebiteľskej verejnosti v regiónoch prostredníctvom miestnych médiíSúčasný svetový trend vývoja globálnej spoločnosti je poznamenaný mobilizáciou politiky štátov a aktivít občianskych organizácií na ochranu životného prostredia. Zvyšujúca sa spotreba, uspokojovanie potrieb vyčerpávaním prírodných zdrojov a poškodzovanie prírody vedú k upriameniu pozornosti na ochranu životného prostredia a environmentálnu výchovu a vzdelávanie.Zbližovanie legislatívy Slovenskej republiky s právom Európskej únie zabezpečuje kompatibilitu práva Slovenskej republiky s právom Európskej únie aj v ochrane životného prostredia. Zlepšenie kvality rastu a súčasné uspokojovanie požiadaviek na výrobky a služby a zdravé prostredie sú jadrom environmentálneho programu na najbližších 10 rokov. Aplikácia nariadenia rady (EHS) č.880/1992, nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ES č.761/2001 pre environmentálne riadenie a audit a č. 1980/2000 pre udeľovanie environmentálnej značky sú príkladom tzv. mäkkého práva, kde organizácie dobrovoľne plnia požiadavky v súlade s predpismi na ochranu životného prostredia.Na Slovensku sa na základe od roku 1997 realizuje Národný program environmentálneho hodnotenia a označovania výrobkov, kde organizácie dobrovoľne prijímajú ustanovené kritéria a požiadavky skupín výrobkov a služieb podľa environmentálneho manažérstva a a systému environmentálneho riadenia a auditu. Národný program pre prijatie acquis communitaire obsahuje v 22 kapitole úlohu zabezpečiť dňom vstupu do EÚ možnosť účasti našich podnikov v schéme Spoločenstva pre environmentálne riadenie a audit a zároveň v systéme Spoločenstva pre udeľovanie environmentálnej značky Európsky kvet. Jedným zo základných princípov nariadenia Európskeho parlamentu a Rady ( ES) č.1800/2000 je tiež široká účasť najmä spotrebiteľskej verejnosti na systéme a formovanie jej environmentálneho povedomia.Na odvrátenie negatívnych dopadov výroby a spotreby tovarov a služieb nestačia iba kvalitné zákony štátu, ale aj informovaní spotrebitelia, ktorí svojim rozhodnutiami môžu odvrátiť veľa environmentálnych problémov štátu. Stav životného prostredia je závislý od výroby a spotreby občanov, ktorí svojimi rozhodnutiami sú dôležitým činiteľmi trhovej rovnováhy, nakupujú bezpečné, zdravotne a životnému prostrediu neškodné výrobky a ovplyvňujú stav životného prostredia. S touto úlohou súvisí aj propagácia separovaného zberu aj minimalizácia tvorby odpadu v zmysle zákona č.223/2001Cieľovou skupinou sú učitelia občianskej výchovy na základných a stredných školách, ktorí majú výchovu spotrebiteľov zakomponovanú v učebných osnovách. Prostredníctvom žiakov v školách budú dostávať informácie aj rodičia, a tak sa informácie o vhodných formách spotrebiteľského správania dostávajú do rodín ako základnej mikroekonomickej jednotky. Environmentálna výchova sa cez občiansku výchovu a náuku dostane ku širokej spotrebiteľskej verejnosti.
Webová stránka projektu: www.yomag.net
Prihlásiť na odber:
Zverejniť komentáre (Atom)
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára