piatok 21. mája 2010

Začni doma - modelová hodina

Začni doma
Ciele: Podnietiť študentov, aby sa zaujímali o veci verejné, o veci, ktoré sa
ich týkajú a ktoré môžu svojim aktívnym občianstvom zmeniť.
Kľúčové slová: aktívne občianstvo, záujmové združenia
Hodina: diskusia, samoštúdium, práca v skupinách, prezentácia
Spojitosť s učivom: občianska výchova, politológia, sociológia
Zručnosti: kooperácia, prezentácia, kritické myslenie, argumentácia
Čítanie: s. 11 – 15

Navrhované aktivity

Čítanie, samoštúdium, skupinová práca

Na predchádzajúcej hodine dal učiteľ za úlohu žiakom prečítať si strany 11 až 15 z Európskeho diára. Zároveň boli žiaci rozdelení do skupín a každá skupina mala za úlohu nasledovné:
1. Založiť fiktívne občianske združenie (vymyslieť názov, oblasť v ktorej by chceli pôsobiť, alebo o ktorú sa zaujímajú – kultúra, šport, cestovný ruch, školstvo...)
2. Zamyslieť sa nad tým, čo im v ich meste chýba, čo by chceli zmeniť (napr. oddychové zóny, ...)
3. Predstaviť si situáciu, že sú predstaviteľmi spomínaného fiktívneho občianskeho združenia a majú mať stretnutie s primátorom mesta, kde mu chcú predstaviť svoj zámer, svoj projekt s cieľom presvedčiť ho, že práve ich projekt je ten, ktorý by malo mesto podporiť.
4. Projekt by mal obsahovať argumenty – prečo by realizácia tohto projektu bola dôležitá?
- aká je súčasná situácia?
- prečo by malo byť v záujme mesta tento projekt
podporiť?
- ako by to ovplyvnilo občanov, aký úžitok by z toho
mali?
Diskusia

Učiteľ na hodine vystupuje ako primátor a diskutuje zo zástupcami jednotlivých občianskych združení. Keďže v triede je viac skupín (občianskych združení), je v ich záujme aby vytvorili najpresvedčivejší projekt, keďže učiteľ (primátor) má „zdroje“ na podporu iba jedného projektu.

Alternatívna aktivita

V prípade, že sa učiteľovi zdajú problémy na úrovni mesta vo vzťahu k študentom trocha vzdialené a abstraktné, môže mesto, mestský úrad a primátora vymeniť za školu a riaditeľa. Žiaci by riešili projekty a návrhy na úrovni školy, teda čo im v škole chýba, čo by chceli zmeniť...

Záver

Na záver môže učiteľ iniciovať diskusiu o vzťahu občana a spoločnosti, občana a štátu. Aké možnosti má občan pri zapájaní sa do občianskej spoločnosti okrem hlasovania vo voľbách. Ktoré spôsoby sú podľa žiakov najefektívnejšie?

Žiadne komentáre: